https://www.gerb.bg/bg

ИПБ: Българската тол система обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители

Снимка; архив БГНЕС

Българската тол система обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители.

Това се казва в становище на Института за пътна безопасност, ден след като от Сметната палата информираха, че АПИ дала 118 млн. лв. за поддръжка на тол системата без поръчка.

Националното тол управление (НТУ) е създадено с постановление на Министерски Съвет № 231 от 31 октомври 2018 г. за изпълнение на проекта. Някъде в средата на август 2019 г. представителят на Капш Михаел Вебер в рамките на една лъскава PR кампания предаде официално „ключа“ от българската тол система на АПИ. В края на 2020 г. АПИ тихомълком „върна ключа“ защото „уж“ нямала капацитет да управлява тол системата. Както по късно се установи това е било добре режисирано още с избора на изпълнител и единствената цел е била 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица. Това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга, като средно в ЕС той е между 0,8-2 %. Целта Капш да контролира българския тол се оказа стратегия„, пишат от Института.

Сметната палата на Република България на 15 юли 2022 г. излезе със становище, че изборът за поддръжка и управление на тол системата е незаконосъобразен. Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов е получил от ИПБ през февруари анализ на сега действащата тол система.

Министър Караджов обеща да извърши промени в управлението на тол системата, но за пореден път излъга, заставайки на страната на частните интереси„, пишат от Института.

Според Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ тогава и архитект на тол системата, всички договори са проверявани многократно и не са открити нередности. „Явно четем различни документи, защото становището на Агенцията по Обществените Поръчки (с Изх.№ Д-38 от 31.08.2020 г.), с което е сключен скандалния Договор РД-37-22/23.12.2020 г. за „Проактивен мониторинг…“ се оказа един изключително интересен и поучителен документ.

Някой наистина се е постарал да легализира схемата на обръч от фирми около тол системата, пишат от ИПБ и дават пример на страница 3 в точка 3 се казва, че становището е изготвено от независим ръководител на проекти, но неговото име е неоткриваемо в нито един от публикуваните документи. В същото време това лице е и старши консултант на ITS. Та този „независим експерт“ посочва, че: „тол системата е без аналог в ЕС и трябва да има договаряне без предварително обявление„.

От института дават пример, че в това становище е написано, че: „поради липса на конкуренция, дължаща се на технически причини, поръчката може да бъде изпълнена само от определено физическо или юридическо лице„. Така Капш поема контрола на тол системата срещу допълнителни 141 милиона лева.

Експертите от неправителствената организация питат кадрите от АПИ ли се оказаха неквалифицирани или липсваше обучение, за да се справят с тол системата.

В момента сме свидетели на една добре изградена хранителна верига. Защо беше премахната възможност GPS провайдърите да изпращат директно данните от тракерите към системата на АПИ? Обяснението се крие във следното: ⇒ в момента всички GPS провайдери са задължени да предават телеметричните си данни, от което се оформят тол декларациите към външна система, контролирана от Капш, независимо дали са сключили договор с ITS или Digitoll – двата национални доставчика„, пишат от ИПБ.

Те питат защо процесът за изготвянето на тол декларациите не остана в системата на АПИ и си обясняват, че това е златната кокошка, която щеше да снася златните яйца директно в бюджета, а не в частни ръце.

Като пример от ИПБ дават новата полска тол система, където изготвянето на тол декларациите е в ръцете на държавата и на доставчиците на данни не се плаща никакъв комисион. А в Унгария изготвянето на тол декларациите е задължение на GPS провайдърите, без никакви посредници, за което те получават 1,8 %. И в двете държави парите на превозвачите се управляват от държавата, а не от частни фирми.

Защо тогава първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България, питат от ИПБ.

Те цитират, че има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от Капш, категорични са от ИПБ. Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на Капш, които са заложили ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.

Изготвянето на тол декларациите е алфата и омегата на тол-а. Някои специалисти смятат този процес за един от най-важните процеси на безпроблемно функциониране на една здрава тол система. Изготвянето на достоверни тол декларации е ключова и отговорна работа, която изисква много добро познаване на материята, свързана с GNSS технологиите. Глобите вървят ръка за ръка с недостоверните тол декларации и това ще продължи, ако не се предприемат незабавни мерки.

Либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата, пишат от ИПБ.

spot_img

РЕКЛАМА

spot_img
Екип на News24sofia.eu
Екип на News24sofia.euhttp://wwww.news24sofia.eu
"Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) е водещият продукт от портфолиото на водещата дигитална медийна компания "Нюз 24 София" Нашата мисия е да информираме, да намираме, да анализираме и да забавляваме читателите, избрали нашите платформи. Новинарският портал "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) е национален и е най-бързо развиващата се медия България. Тя стартира на 1 септември 2017 година. Медията е независима, изключително лоялна към читателите си и отговорна към хората, за които пише. Екипът е изграден от журналисти с богат професионален опит и млади репортери. Благодарение на екипа оператори, които са на разположение по 24 часа в денонощието, "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) винаги разполага с актуални кадри и видео от всяко събитие. "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) показва всички гледни точки, поставя проблеми и предлага решения. Среща ви както с хора от политиката, държавните институции, бизнеса и спорта, така и с представители на ъндърграунда и светските хроники. Целта, която екипът ни си е поставил, е създаването на една интелигентна и обективна медия. Всеки наш читател е и наш репортер – със сигнал, снимка или видеоклип.

Още от рубриката

Опозицията поиска оставката на Ганц

Бени Ганц, член на военния кабинет на Израел Лидерът на...

Войната на Путин събужда все повече Европа

Това беше внимателно хореографирана демонстрация на сила в Пекин...

Остава в ареста 77-годишният обвиняем за убийството в Новачене

Мярката му за неотклонение подлежи на обжалване

Реклама

spot_img

Продължете да четете

Хусите са атакували американски военен кораб в Червено море

Йеменските хуси съобщиха в сряда, че са атакували американски...

Росен Карадимов: ББР – невероятно капитализирана и в изключително добро финансово състояние

В новата стратегия на Българската банка за развитие (ББР) се обмисля...

Трима загинаха, докато безредиците в Нова Каледония продължават

Трима души загинаха при безредиците в Нова Каледония, след...

Назначиха нов директор на столичната УМБАЛ „Св. Иван Рилски“

Назначиха нов директор на столичната УМБАЛ "Св. Иван Рилски"....

Задържаха над 800 души за престъпления, свързани с наркотици през април

Прокуратурата съобщи за 875 задържани лица през април за...

Проф. Миглена Темелкова: Магистри във ВУЗ-ове получават заплати, колкото чистачка

Висшите училища готвят протест. Проф. Миглена Темелкова от съвета...

РЕКЛАМА

spot_img

РЕКЛАМА

spot_img

Общество

РЕКЛАМА

https://www.gerb.bg/bg

Криминални

РЕКЛАМА

https://www.gerb.bg/bg