Реклама

https://www.gerb.bg/bg

ИПБ: Предложените промени в Закона за движение по пътищата няма да са ефективни

Снимка: БГНЕС

От Института за пътна безопасност искат да бъдат оттеглени предложенията за промени в Закона за движение по пътищата, защото няма да са ефективни. Предложенията са от МВР и Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП).

От Института за пътна безопасност посочват слабостите на предложенията:

  • – липсата на логика и взаимозависимост между отделните наказания и глоби, спрямо степента на обществена опасност (продължават наказанията за без гражданска отговорност и винетка да са в пъти по-големи от преминаване на червен светофар, при алкохол или без книжка)Всички наказания по ЗДвП са изброени хаотично в 33 члена, без да са степенувани или групирани под каквато и да било форма. 9 от членовете не се отнасят до нарушения, водещи до риск за участниците в движението, ПТП или смърт на пътя, но се намират между тези насочени към дисциплинирането на водачите. За съжаление тази практика се продължава и с предложения ЗИД. 16 и 17. Те се отнасят до различните форми на едно и също нарушение, с различна степен на обществено опасен резултат от извършването му, но са в различни членове и противоречащи си по размер глоби – при никаква опасност от ПТП 20 лв., при спиране в специално определени зони – 50 лв., при спиране със създаване на условия за ПТП от 20 лв. до 150 лв. По същество първите две нарушения, се предлага да се намират в чл. 183, а най-тежкото в чл. 180.
  • – отсъства какъвто и да било опит за конкретизиране и групиране на наказанията, като отново остават в сила наказания с прекомерно голям диапазон между горна и долна граница, относими към нарушения без особена връзка по между им. В общо 18 от 38 чл. присъстват наказания, за които се предвижда прекомерно голям диапазон между долната и горната граници. Това създава предпоставка нарушителите да обжалват не нарушението, а размера на глобата и/или отнемането на права и по този начин да забавят изпълнението на наказанието с години. Освен забавяне на правоприлагане, така написаните текстове са предпоставка нарушителят след окончателното произнасяне от съда да получи под формата на признати разходи, повече от колкото следва да плати.

– не се предвижда възможност за предварително изпълнение на наказанията с глоба (това е разпространена практика в ЕС), която може да пресече практиката на шиканиране на процеса, т.е. нарушителят да е задължен да внесе сумата, която следва да заплати едновременно с жалбата против наказателното постановление. Това би дисциплинирало всички водачи и би отказало онези, които системно оспорват актове с цел избягване от навременно правосъдие и плащане на глоби и/или изтърпяване на наказание.толпас

– не са подредени и не е обърнато внимание на принудителните административни мерки и сроковете им. Вместо фиксиран срок спрямо обществената опасност, две от мерките, които се прилагат срещу нарушения с изключително висока обществена опасност (като шофиране в нетрезво състояния или от неправоспособен водач) изискват от органа да го определи, което е предпоставка за съдебно оспорване и избягване от правораздаване.

– въвеждането на Фиш за установяване на административно нарушение (ФУАН), се предлага като извънреден способ за бързо правораздаване, но концептуално той няма възможност да отмени проблемите. С него се отнема възможността да се обжалват нарушенията пред наказващия орган, а през същото време условно се запазва процедурата за обжалване пред 2 съдебни инстанции. Условно, защото за разлика от красноречивия текст на ЗАНН по отношение на възможността за оспорване на решението на Районен съд, в проекта не е изрично записано дали решенията подлежат на Касационен контрол, с което към възможността за шиканиране на административно-наказателния процес се добавя и потенциалната спорна практика при обжалването на първоинстанционните решения. Освен нов ред за оспорване, чиято обективност е меко казано спорна и би довела до повече проблеми отколкото ще реши.

– отпада контролния талон, но се запазва изискването на носене на талон за гражданска отговорност и поставянето на стикер, при наличие на електронни винетки и електронна система, до която МВР може в реално време да следи статуса на застрахованите МПС. 

Според експертите в Института предложенията, няма да дадат необходимия резултат, защото: „под обществен натиск и паника от държавната администрация се предлагат революционни промени в сега действащия закон вместо да се създаде изцяло ново законодателство, с нова философия.“.

Наказанията да въздействат върху системните нарушители, искат от Института. Те смятат, че липсва синхрон между институциите. Доказателство за това е съобщението преди 2 седмици от транспортния министър Росен Желязков, че се подготвя нов закон за движение по пътищата. Две седмици след това се появяват промени в действащия закон, написани от МВР и ДАБДП, учудват се от ИПБ.винетка

Припомняме, преди година от ИПБ сигнализираха за липса на синхрон между правилника и наредбите за движение по пътищата.

spot_img

Реклама

spot_img
Екип на News24sofia.eu
Екип на News24sofia.euhttp://wwww.news24sofia.eu
"Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) е водещият продукт от портфолиото на водещата дигитална медийна компания "Нюз 24 София" Нашата мисия е да информираме, да намираме, да анализираме и да забавляваме читателите, избрали нашите платформи. Новинарският портал "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) е национален и е най-бързо развиващата се медия България. Тя стартира на 1 септември 2017 година. Медията е независима, изключително лоялна към читателите си и отговорна към хората, за които пише. Екипът е изграден от журналисти с богат професионален опит и млади репортери. Благодарение на екипа оператори, които са на разположение по 24 часа в денонощието, "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) винаги разполага с актуални кадри и видео от всяко събитие. "Нюз 24 София" (www.news24sofia.eu) показва всички гледни точки, поставя проблеми и предлага решения. Среща ви както с хора от политиката, държавните институции, бизнеса и спорта, така и с представители на ъндърграунда и светските хроники. Целта, която екипът ни си е поставил, е създаването на една интелигентна и обективна медия. Всеки наш читател е и наш репортер – със сигнал, снимка или видеоклип.

Още от рубриката

Тежка катастрофа в София между кола и два мотора

Тежка катастрофа между кола и два мотора е станала в София...

Зеленски поиска от Майк Джонсън да пусне помощта за Украйна

Украинският президент Володимир Зеленски се обади на председателя на...

САЩ предупредили писмено руските служби за опасността от атентат

Белият дом отхвърли като "глупости" обвинението на Русия за...

307 проекта са подадени на втори етап по проекта за саниране на жилищни сгради

307 проекта са подадени за енергийно обновяване на жилищни...

Томислав Дончев призова за баланс и партньорство с ПП-ДБ след предсрочните избори

Днес пред БНТ Томислав Дончев, заместник-председателят на ГЕРБ, изяви...

Франция с крачка по-близо до забраната на дискриминация въз основа на прическа или цвят на косата

Долната камара на парламента на Франция одобри в четвъртък законопроект...

Реклама

spot_img

Продължете да четете

Шолц заяви, че не е разговарял с Путин от декември 2022 г

Канцлерът на Германия Олаф Шолц не е разговарял с...

БСП в постоянна готовност за избори (ВИДЕО)

Корнелия Нинова призова Радев да действа спокойно

Владимир Путин събира службите заради „Крокус“

Руският президент Владимир Путин иска да обсъди със службите...

РЕКЛАМА

spot_img

РЕКЛАМА

spot_img

Общество

РЕКЛАМА

https://www.gerb.bg/bg

Криминални

РЕКЛАМА

spot_img